یکشنبه 16 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

دریای خزر در بخش صنعت گردشگری در طول اجرای برنامه هفتم باید شکوفا شود

دریای خزر در بخش صنعت گردشگری در طول اجرای برنامه هفتم باید شکوفا شود

دریای خزر در بخش صنعت گردشگری در طول اجرای برنامه هفتم باید شکوفا شود


نویسنده: روح اله اسحاقی
07 خرداد 1402

در اکثر برنامه های ۵ ساله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های شمالی گردشگری همچون کشاورزی به عنوان محور توسعه استان های گلستان، مازندران و گیلان مد نظر قرار گرفته است. در برنامه چهارم توسعه، دریای خزر به عنوان محور تفریحی جهان اسلام تعیین شده. همچنین برنامه آیین نامه اجرایی ماده ۶۳در رابطه با طرح ساماندهی ساحل تکالیفی را بر عهده وزارت گردشگری، راه و شهرسازی ، نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست گذاشته شده است. مجدداً تکالیف مهمتر در بند ب ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه برای توسعه صنعت گردشگری دریایی وساحلی به وزارت گردشگری محول گردید.

با بررسی انجام یافته بعد از۴۴ سال عملکرد در رابطه با گردشگری دریایی و ساحلی گویای این واقعیت است که دریا به جای فرصت اقتصادی تبدیل به یک تهدید اقتصادی اجتماعی و فرهنگی شده که سالانه میلیاردها تومان بودجه برای هزینه جاری در دریا پرداخت می گردد. متاسفانه باید گفت به جای اینکه از دریا پول در آورده شود پول ترزیق می گردد. علت عدم توفیق به موارد زیادی بر می گردد که یکی از مهم ترین دلایل آن به تصمیم گیری برای صدور مجوز مراکز گردشگری دریایی وساحلی بر می گردد. بیش از ۷۰ درصد این مشکل به وزارتخانه‌ها بر میگردد(سازمان های استانی در حد تشکیل پرونده نقش دارند).

با پیگیری خوب جناب آقای ضرغامی وزیر محترم گردشگری و معاون محترم ایشان جناب آقای دکتر شالبافیان که باید تشکر ویژه به عمل بیاوریم خوشبختانه در ماده ۲۲۳ برنامه هفتم پیشنهاد تصمیم گیری برای طرح‌های گردشگری دریایی و ساحلی به عهده شورای متشکل از استانداران ساحل قرار داده شده است. استاندار به عنوان رئیس شورا به همراه اداره کل استانی میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دبیر، سازمان محیط زیست، بنادر دریانوردی، منابع طبیعی، را ه وشهرسازی به عنوان اعضا این شورا را تشکیل می دهند. اتخاذ این تصمیم که بعد از ۴۴ سال دریا توسط دولت در بخش گردشگری دریایی با نگاه اقتصادی مورد توجه قرار گرفت در حد یک معجزه است. لذا این به بعد در این رابطه دیگر مدیران استانی بهانه ای ندارند که بگویند ما اختیار در این مورد نداشتیم. همچنین لازم است در این رابطه طرح تفصیلی و برنامه برای اجرای این ماده قانونی داشته باشیم تا این حکم مثل گذشته در حد نوشتاری باقی نماند.

در این رابطه سخن زیاد داریم که بیان خواهیم کرد ...

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی گلستان گیلان

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


کمال رازی 17 خرداد 1402
احسنت به شما آقای اسحاقی، خدا نگه دار شما باشد.

پربازدید ترین مطالب

تگ